Πολεμοχαρής Φεμινισμός

Το φεμινιστικό κίνημα πρωτοεμφανίστηκε το 19ο αιώνα, ωστόσο, οι γυναίκες των μεσαίων και υψηλών τάξεων της Δύσης έθεταν -κυρίως κατά τον 20ο αι.- τις βάσεις της ιδεολογίας, που σήμερα ορίζεται ως:

«ο αγώνας καθιέρωσης της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών σε όλους τους τομείς του κοινωνικού, πολιτικού και οικονομικού βίου».

Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, οι επιφανείς γυναίκες της Ευρώπης και της Αμερικής διεκδικούν -στο όνομα του ατομικισμού- την αναγνώριση της αξίας του ατόμου της γυναίκας ως οντότητας αυθύπαρκτης, φύσει ανεξάρτητης και ίσης απέναντι σε κάθε άνδρα. Ο αγώνας αυτός αποτελεί το πρώτο κύμα φεμινισμού, το οποίο διαδέχθηκε την παραχώρηση του δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες, ενώ μετά τη λήξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ήρθε ένα δεύτερο κύμα φεμινισμού. Το δεύτερο φεμινιστικό κύμα ακμάζει τη δεκαετία του ’60, καθώς αναπτύσσονται θεωρίες ερμηνείας της κατώτερης θέσης της γυναίκας ενώ, ταυτόχρονα, προωθείται η είσοδος της γυναίκας στην αγορά εργασίας, στον ευρύτερο κοινωνικό βίο και την πολιτική διακυβέρνηση, αφήνοντας στο παρελθόν το ιδανικό της πατριαρχικής κοινωνίας.

Ένα τρίτο φεμινιστικό κύμα -το πιο σύγχρονο- επιδιώκει να συμπεριλάβει τη διαφορετικότητα όλων των γυναικών παγκοσμίως, ανεξαρτήτως εθνικότητας, χρώματος, τάξης, πολιτικών πεποιθήσεων, σεξουαλικής ταυτότητας. Στόχος είναι να συμπεριληφθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι «φεμινισμοί». Έναν αιώνα μετά, οι θεωρητικοί του φεμινισμού αμφιταλαντεύονται για την ένταξη του φεμινισμού του Ισλάμ στο τρίτο κύμα. Ο φεμινισμός του Ισλάμ πραγματεύεται τον επαναπροσδιορισμό της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία του Ισλάμ, χωρίς ωστόσο να απορρίπτει τη θρησκεία. Επιπλέον, επιχειρεί να συμφιλιώσει τη θρησκεία με τα ανθρώπινα δικαιώματα και την αναγνώριση της θέσης της γυναίκας στις μουσουλμανικές κοινωνίες. Ο φεμινισμός του Ισλάμ διχάζει – λόγω της σύγχυσης που δημιουργεί ανάμεσα στις έννοιες του φεμινισμού ως ιδεολογίας, και του αντιφεμινιστικού κλίματος το οποίο επικρατεί στις περιοχές όπου το Ισλάμ κυριαρχεί ως θρησκεία.

 

Μερικά χρόνια πίσω, στο  Κίνημα των γυναικών της Παλαιστίνης του 20ου αιώνα, οι γυναίκες πίστευαν πως -μέσα από την εκπλήρωση του εθνικού κινήματος απελευθέρωσης- θα ικανοποιούσαν τα αιτήματα του αγώνα τους για την αναγνώριση των δικαιωμάτων των γυναικών. Στα ίδια χνάρια φαίνεται να πορεύεται και μια ομάδα γυναικών Κουρδικής καταγωγής του 21ου αιώνα. Η Μονάδα Γυναικείας Προστασίας (YPJ) αποτελείται από Κούρδισες γυναίκες οι οποίες, από το πρώτο έτος της ενήλικης ζωής τους, περνούν από στρατιωτική εκπαίδευση και συμμετέχουν ως σώμα στρατιωτικής αρωγής προς το Κουρδικό Λαϊκό Κόμμα (YPG). Μαζί, YPG και YPJ συνεπικουρούν στρατιωτικά τις Συριακές Δημοκρατικές Δυνάμεις (SDF), μαχόμενοι διάφορες Ισλαμικές ομάδες του ISIS ως μέρος της εκστρατείας των ΗΠΑ.

Στους μαχητές των SDF συμπεριλαμβάνονται γυναίκες οι οποίες αποτελούν το 35% των ένστολων μαχητών του YPG. Οι γυναίκες αυτές προτιμούν να πεθάνουν μαχόμενες στον αγώνα ενάντια σε μια από τις πιο επίφοβες τρομοκρατικές ομάδες του κόσμου, παρά να ζήσουν μέσα σε ένα καθεστώς άκρως αντιφεμινιστικό. Πρεσβεύουν πως, μέσα από τον πόλεμο -στον οποίο συμμετέχουν ενεργά-, έχοντας παράλληλα θέσεις ισχύος στο πεδίο των μαχών κατά της τρομοκρατίας, δημιουργούν ένα άτυπο αντιπολιτευτικό καθεστώς. Μέσω του τελευταίου, μακροπρόθεσμα, θα μπορέσουν να διεκδικήσουν την αναγνώριση των δικαιωμάτων τους.

Σύμφωνα με τις εκπροσώπους της YPJ, και τους άνδρες ομολόγους τους που ανήκουν στο YPG, η φιλοσοφία της Μονάδας Γυναικείας Προστασίας έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την απλότητα και τη σεμνότητα. Διακρίσεις δεν υφίστανται εντός της ομάδας, καθώς κάθε μέλος εκπληρώνει προσωπικές θυσίες για το συλλογικό καλό.

Το 2015, παρά τις αντιδράσεις συντηρητικών θρησκευτικών ομάδων, η YPJ άσκησε πιέσεις για την ψήφιση προοδευτικών νόμων που αφορούν σε ζητήματα όπως η βία κατά των γυναικών, οι αναγκαστικοί γάμοι και η παράνομη πολυγαμία. Θεσπίστηκε, επίσης, αστυνομική αρχή αποτελούμενη αποκλειστικά από γυναίκες, για την εφαρμογή και την τήρηση των νόμων.Την ίδια στιγμή, το ISIS και οι οπαδοί του αντιμετωπίζουν τις γυναίκες ως λάφυρα πολέμου, διοργανώνουν μαζικές απαγωγές γυναικών τις οποίες μεταφέρουν σε σκλαβοπάζαρα στα οποία τις κοστολογούν και τις πωλούν, εκμεταλλεύονται και βιάζουν γυναίκες σε λεηλατημένες περιοχές, σκοτώνουν και υποδουλώνουν γυναίκες και νεαρά κορίτσια. Για το ISIS, η δουλεία και η εκμετάλλευση των γυναικών είναι πράξεις ευεργετικές, καθώς η απελευθέρωση της γυναίκας -σύμφωνα πάντα με τις πεποιθήσεις τους- οδήγησε στην αύξηση της πορνείας και των φαινομένων μοιχείας. Ως φυσικό επακόλουθο προκύπτει, άλλωστε, η συνεργασία τους με κυκλώματα δουλεμπορίας, ανθρώπινης διακίνησης και διακίνησης λευκής σαρκός.

Ωστόσο, δεν είναι το ISIS ο μοναδικός πολέμιος του YPJ καθώς, σύμφωνα με τον Τούρκο Πρόεδρo Recep Tayyip Erdogan, οι Κουρδικές ομάδες SDF, YPG και YPJ ταυτίζονται με την Κουρδική μαχητική ομάδα του Κουρδικού Εργατικού Κόμματος (PKK).Το PKK αναγνωρίζεται ως τρομοκρατική ομάδα τόσο από την Τουρκία, όσο και από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Τουρκική πλευρά υποστηρίζει ότι η YPG και η YPJ επιδιώκουν να ελέγξουν τα σύνορα Τουρκίας- Συρίας, δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο «ένα κράτος εν κράτει». Ωστόσο, σε έρευνα που διεξήχθη ανάμεσα στα μέλη των Κουρδικών ομάδων, δήλωσαν πως πρωταρχικός στόχος είναι ο εξανδραποδισμός των μελών του ISIS, και τάχθηκαν υπέρ της παραμονής τους στη Συρία, ενώ υποστήριξαν πως δεν επιδιώκουν την αυτονόμηση μέσω της δημιουργίας ενός ξεχωριστού κράτους. Η Αμερικανική πλευρά, όμως, παρουσιάζεται να διαφωνεί με την Τουρκική τοποθέτηση, καθώς όχι μόνο συνεργάζεται με τις δυνάμεις του SDF στο πεδίο των μαχών, αλλά τους ενισχύει με εξοπλισμό στον κοινό αγώνα κατά του ISIS.

Ο 21ος αιώνας δεν γράφεται με χρυσά γράμματα στις σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας. Γυναίκες επιχείρησαν να κατοχυρώσουν τον τίτλο της πρώτης γυναίκας πλανητάρχη. Την ίδια στιγμή, άλλες γυναίκες πωλούνται σε σκλαβοπάζαρα ως αντικείμενα σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Γυναίκες πολεμούν στο όνομα της ισότητας, του φεμινισμού, της καταπολέμησης του σεξισμού, της αναγνώρισης της κοινωνικής θέσης της γυναίκας, ενώ η ανθρωπότητα αδυνατεί -ύστερα από δύο σχεδόν αιώνες- να αφομοιώσει την πανανθρώπινη υπόσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, και εμμένει στην απαρίθμηση κυμάτων φεμινισμού, αποσιωπώντας τον ανερχόμενο πολεμοχαρή φεμινισμό.

 

Πηγές:

  1. Baylis, J. , Smith, S. ,  Owens, P. (2013). Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Επίκεντρο.
  2. Fayyad, S. , Ranjbar, R. (2016).  Syria «truce» : Who’s in and who’s out? http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35643151 (Accessed: 30 October 2016).
  3. Ghitis, F. (2014). Why women fight against ISIS. http://Μ.cnn.com/2014/10/14/opinion/ghitis-isis-women-slavery/index.html (Accessed: 30 October 2016).
  4. Gol, J. (2016). Kurdish «Angelina Jolie devalued by media hype. http://www.bbc.com/news/world-middle-east-37337908 (Accessed: 30 October 2016).
  5. Holmes, A. A. (2015). What are the Kurdish Women’s Units fighting for in Syria’s. https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2015/12/23/what-are-the-kurdish-womens-units-fighting-for-in-syria/ (Accessed: 30 October 2016).
  6. Ignatius, D. (2016). The new coalition to destroy the Islamic State. https://www.washingtonpost.com/opinions/the-new-coalition-to-destroy-the-islamic-state/2016/05/22/54d9b466-2036-11e6-aa84-42391ba52c91_story.html?utm_term=.ef1df956d8fa (Accessed: 30 October 2016).
  7. Lister, T. (2015). Meet the men fighting ISIS with hunting rifles and homemade mortars. http://edition.cnn.com/2015/10/27/middleeast/inside-syria-front-line-against-isis/index.html (Accessed: 29 October 2016).
  8. Καρακουλάκη, Μ. (2013). Τα Τρία  Κύματα Φεμινισμού και ο Ισλαμικός Φεμινισμός. Τεύχος 2,  ΚΕ.Μ.ΜΕ.Π. https://www.academia.edu/3557117/%CE%A4%CE%B1_%CE%A4%CF%81%CE%AF%CE%B1_%CE%9A%CF%8D%CE%BC (Accessed: 29 October 2016).
  9. Παπαγεωργίου, Γ. (2004). Ηγεμονία και Φεμινισμός. Αθήνα: Τυπωθήτω- Δαρδανός Γιώργος.
  10. Syria War: Turkey anger over US commando photos. (2016). http://www.bbc.com/news/world-middle-east-36396248 (Accessed: 29 October 2016).

 

Tagged under:

Η Διακουμάκου Άννα είναι προπτυχιακή φοιτήτρια στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. [email protected]

Website: http://powerpoltics.eu

   Ροή άρθρων Συντάκτη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Περισσότερα από την Power Politics:

Log in or Sign Up

X

Pin It on Pinterest

X
Share This